Ambassadors of Safety
Een sterkere veiligheidscultuur? Zo doe je dat.
Een internationale voedingsgroep met meer dan 770 werknemers in België kampte met een historisch hoog aantal arbeidsongevallen in hun fabriek en wilde een sterke veiligheids- en welzijnscultuur ontwikkelen. Kultiv ging aan de slag met het enthousiaste team en ontdekte een gedreven groep ambassadeurs, echte ‘Safety Heroes’!
Hier knelde het schoentje.
De fabriek kampte met een hoog aantal arbeidsongevallen, historisch gezien hinkten ze zo achter binnen de overkoepelende bedrijfsgroep.
Een multiculturele werkomgeving met ploegensysteem en verschillende talen op de werkvloer zorgde voor uitdagingen.
De druk vanuit het moederbedrijf groeide om verbeteringen door te voeren.
De Kultiv-aanpak
Safety Talks: Tijdens een reeks interactieve talks werd de perceptie van medewerkers rond veiligheid in kaart gebracht.
Ambassadeursprogramma: 60 Safety Ambassadors werden opgeleid via creatieve trainingen, zoals ‘6 Shots of Wisdom’, om met goesting en vertrouwen hun kennis door te geven aan collega’s.
Erkenning: Deze ambassadeurs werden ook gepromoot als ‘Safety Heroes’ met zichtbare erkenning.
Communicatiecampagnes: Veiligheid binnen het bedrijf werd nog zichtbaarder via toolboxmeetings en dagelijkse stand-ups. Zo werd de aanspreekcultuur extra gestimuleerd.
Road to succes!
Het aantal arbeidsongevallen daalde sterk: van >100 naar 42 in 2024.
Veiligheid wordt nu structureel besproken tussen werknemers en in teams.
De aanspreekcultuur is sterk geëvolueerd. Er is meer betrokkenheid, vertrouwen, samenwerking en open communicatie op de werkvloer.
De fabriek is van de slechtste leerling naar rolmodel binnen de groep gegaan. Chapeau!
“Onze Safety Heroes zijn de drijvende kracht achter een veilige werkomgeving. Dankzij hen keert iedereen veilig naar huis.”
— Manager HSE